reklama

Nie sme predavači v bielych plášťoch

Som lekárnik...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

Vlastne nie, som farmaceut, moja škola nesie iniciálky so skratkou FaFUK, počas školy najmä v období skúškového decentne premenovaná na FaFUcK. Lekárnikom som bol niekoľko rokov po skončení školy a keďže momentálne si na živobytie zarábam v istej nemenovanej farmaceutickej firme tak tento „titul" mi teraz neprináleží. Ale hlásim sa k nemu. Veď ja raz na staré kolená opäť budem man in white.Od začiatku praxe a zarezávania v okolí za tárou, občasným povyrazením si do omamného prostredia laboratória obklopený názvami ako unguentum, solutio, cremor, acidi, emulzio, tinctura, či spiritus, ma dokázalo vždy riadne vytočiť keď ma niekto nazval „predavačom v bielom plášti". Tak dobre, kto do mňa kameňom ja doňho kelímkom, milý človeče, nervózne prešľapujúci v rade pacientov, hor sa za táru, nahodiť biely mundúr a ukáž ako vieš....predávať. Tak už si pekne ustrojený a tu máme nášho prvého zákazníka...postaršia babička o paličke, zato čiperná, vytasí na teba 5 receptov. Tak môžme začať. Pekne porozkladať recepty jeden vedľa druhého aby sme mali prehľad. No a môžeme začať chystať lieky. Že zrovna tento doktor nepoužíva tlačiareň a tie vlnovky sa zle čítajú? No ale si zodpovedný za babičkino zdravie tobôž v jej veku aj život, tak nie že sa pomýliš. Že tento jeden sa nijako nedá rozlúštiť? No máš recht ber do ruky telefón a volaj doktorovi nech to uvedie na správnu mieru. Že už sa začínajú kopiť ďalší ľudia? To si nesmieš všímať, ani to šomranie na tvoj účet ako sa vlečieš. Nikdy sa nesmieš dať vyviesť z rovnováhy! (pravidlo č.1). Tak už ti je všetko jasné... pokračuj, lieky máš nachystané, skontrolované balenie, expirácia, sila lieku, tak čo ďalej... Že už môžeš začať nahadzovať do počítača? No môj milý ale to nie sú potraviny.Skontroloval si si dávkovanie? (Pravidlo č.2) No hej lekár to predsa napísal na recept ale čudoval by si sa koľko krát sa mi stalo že mi tá dávka nesedela podľa môjich vedomostí. A veď jej to napísal tak lekár, on je za to zodpovedný, vravíš. Hlúposť! Nikto iný len a len ty... milý môj terazpredavač. Pokiaľ by aj lekár v chvíľkovej strate koncentrácie napísal dávku ktorá by babku mohla....no drsno povedané odrovnať, tak ty budeš ten prvý kto za to bude zodpovedný. Tvojou povinnosťou je lekára kontrolovať! Skontroloval si kontraindikácie? (Pravidlo č.3) Čo môže babička popri tých liekoch papať a piť resp. čo nemôže? OK máš pravdu keď pacient berie roky tie isté lieky je to trošku iná situácia. Ale v dnešnej dobe je trend lieky obmieňať takže uistenie sa či vie ako a s čím ich môže, resp. nesmie užívať, je namieste.Skontroloval si interakcie medzi jednotlivými liekmi, či sa môžu kombinovať? (pravidlo č.3) Žeby to mal opäť doktor vedieť? No tak to áno mal by, ale všimol si si že babička má lieky od troch doktorov? A pochybujem že jeden vie čo píše ten ďalší, pokiaľ teda dotyčná nie je natoľko uvedomelá že o tom lekárov informuje a z vlastnej skúsenosti viem že to tak v 95% nie je. Jeden liek potencuje účinok iného, ďalší ho naopak znižuje. Máš pravdu tých liekov je hrozne veľa, ale účinné látky by si mal ovládať keď už ti názov na krabičke práve nič nepovie. Je ich „len" niekoľko sto bežne používaných. Brnkačka pre predavača. Tak už len nahodiť lieky do počítača, spočítať doplatky, sem tam si vypočuť hromženie aké je to naše zdravotníctvo a pán minister neschopný a krutý (teraz myslím bez rozdielu, ja som robil ešte za Zajka, každý si to zlizne, či terajší či minulý). Tak už stačí len popriať príjemný deň a hor sa na ďalšieho pacienta. A teraz už ideš sám, vieš ako sa ovláda registračka, vieš nahodiť čiarový kód kde je problém, tak to robia aj v supermarketoch. Že si neštudoval farmáciu a neovládaš všetky lieky? No to je holt problém, bez farmaceutického...odvážim sa tvrdiť náročného štúdia sa ako „predavač v bielom plášti" neuplatníš...Dodatok na záver...viem že ste sa určite v lekárni stretli aj s nie zrovna pedantným prístupom, viem že dnešný trend stoviek lekární pomaly jedna vedľa druhej núti lekárnikov k uponáhľanosti a konkurenčnému boju. Ta tam sú zákony o limitovanom počte lekární na počet obyvateľov, o minimálnej vzdialenosti jednej lekárne od druhej, o tom že majiteľ musí byť farmaceut. Rozmáha sa trend sietí a lekárne sa degradujú na obyčajný biznis. Je to smutné, je to tak. Ale aj napriek tomu ešte existuje veľa lekární a veľa lekárnikov ktorí si neprestanú hájiť svoju stavovskú česť aj napriek nepriaznivým trendom. Pevne dúfam že si takých nájdete aj vy a pri vedomí toho že dostanete naozaj odbornú radu, vám nebude prekážať ani dlhá rada v čakárni...

Peter Holubčík

Peter Holubčík

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek vnímajúci svet okolo so všetkými jeho radosťami aj starosťami. Colloquium cognitionis fundamentum est... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu